Szanowni Rodzice! Drogie Maluszki!

W nadchodzącym tygodniu tematem naszych zajęć będą zwierzęta z wiejskiego podwórka. Oto przed Wami propozycje poniedziałkowych aktywności. Na początek wysłuchajcie i spróbujcie odgadnąć zagadki.

Zagadki pt. ,,kogo mogę spotkać na wsi?”:

Chodzi po podwórku,
o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie,
pyszne jajka znosi. (kura)


Dobre ma zwyczaje,
ludziom mleko daje. (krowa)


W każdej wsi jest taki budzik.
Który co dzień wszystkich budzi. (kogut)


Zagadka to będzie niedługa: wlazł sobie na płotek i mruga. (kot)

Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka. Dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka. (pies)

Cztery kopytka, rogi i bródka… Już wiesz, kto wyjadł kapustę z ogródka.

(koza)

Wysłuchajcie wiersza pt. ” W gospodarstwie”:

W gospodarstwie
Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau.
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!

Ćwiczenie ortofoniczne “Odgłosy zwierząt”:

Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? – Kle, kle, kle.
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? – Kum, kum, kum.
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? – Miau, miau, miau
Co mówi kura, gdy znosi jajko? – Ko, ko, ko.
Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku? – Ku-ku-ryku.
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? – Me, me, me.
Co mówi krowa, gdy brak jej tchu? – Mu, mu, mu.
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? – Hau, hau, hau.
Co mówi baran, gdy spać mu się chce? – Be, be, be.


Zabawa ruchowa “Zwierzęta na podwórku”:
Dzieci to wybrane zwierzątka. Mama lub tata to gospodarz. Na umówiony sygnał ,,gospodarz” woła np. kurki ( dzieci naśladują ruch i głos zwierzątka, które przychodzi do zagrody – wyznaczonego miejsca w pokoju). Następnie wybieramy inne zwierzątko.

Aktywność plastyczna “W mojej zagrodzie”:

Zachęcam Was do wykonania własnego wybranego zwierzątka lub zwierząt z plasteliny lub masy plastycznej.

Ćwiczenia gimnastyczne „Poranek na wsi”:

1.Dziecko leży na brzuchu, ręce trzyma pod głową. Na  dany dźwięk  unosi nad podłogę wyprostowane nogi i ręce. Po chwili wraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

2. „Koty się budzą” – dziecko przyjmuje  pozycję klęk podparty. Na hasło rodzica “koci grzbiet” górny odcinek kręgosłupy „wypycha” w górę tak, aby powstał swego rodzaju garb. Głowę chowa między ramionami.

3. „Koniki” – dziecko  biega , uderzając piętami o pośladki.

4. „Przenoszenie jajka” – dziecko przenosi na łyżce stołowej  piłeczkę  bądź klocek, najpierw prawą ręką następnie lewą ręką w  różne strony.

5. „Sadzimy w polu” – dziecko stoi w rozkroku i wykonuje skłon do prawej nogi, prostują się i robi skłon do lewej nogi. Ćwiczenia należy powtórzyć kilka razy.

6. „Królik skacze” – dzieci kładzie na podłodze  jakąś drobną zabawkę i przeskakują przez nią raz z prawej strony, raz z lewej.

7. „Idą kaczki” – dziecko  maszeruje  na ugiętych nogach.

9. „Zwierzęta piją wodę” – dziecko kładzie  maskotkę na podłodze i siada przed nią w siadzie skrzyżnym. Następnie wykonuje skłon w kierunku maskotki tak, aby dotknąć ją czołem.

Zachęcam Was do obejrzenia filmu edukacyjnego z odgłosami zwierząt gospodarskich. Link poniżej:

Z serdecznymi pozdrowieniami oraz życzeniami zdrowia,

Nina Badurska