Tematy kompleksowe:
I TYDZIEŃ ( 3.10- 7.10) Idzie jesień przez świat ( litera m, M)
II TYDZIEŃ (10.10- 14.10) Jesienna przyroda (litera l, L)
III TYDZIEŃ (17.10- 21.10) Koszyk Pani Jesieni ( litera t, T)
IV TYDZIEŃ (24.10- 28.10) Skarby jesieni
( litera I, I)
Cele ogólne:
– rozwijanie słownika czynnego dzieci- poznanie i poszerzanie znaczenia pojęć :wrażliwość, zdrowie jako wartości; poznawanie nowych pojęć np:hibernacja; różnicowanie nazw owoców i drzew owocowych, poznanie nazw wybranych grzybów jadalnych, rozumienie homonimów ( kozak, kurka)
– swobodne wypowiadanie się na różnorodne tematy,- prezentowanie swojego zdania, uzasadnienie wyboru, przedstawienie wyników obserwacji
– kształtowanie umiejętności słuchania i budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie; posługiwanie się wszystkimi częściami mowy; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie wrażliwości słuchowej
– kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie wrażliwości słuchowej
– zapoznanie z literami m, M, l, L , t, T, i, I; wskazywanie liter wśród innych, czytanie w
izolacji, w prostych sylabach, wyrazach, Czytanie prostych tekstów słowno- obrazkowych;
– zachęcanie do słuchania I stosowania słów, zwrotów i piosenek w języku angielskim.;
– rozwijanie umiejętności matematycznych- kształtowanie umiejętności poprawnego przeliczania, ustawiania liczmanów do przeliczania, klasyfikowanie przedmiotów według 2 cech, wprowadzenie cyfr 2, 3, 4 , 5 jako symboli liczb, dodawanie I odejmowanie na konkretach.
– budzenie zainteresowania światem przyrody i jego znaczeniem dla życia I zdrowia człowieka, wdrażanie do szanowania przyrody, budzenie więzi emocjonalnej z przyrodą, rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennej przyrody- sposoby zwierząt na przetrwanie zimy( leśne ssaki, zwierzęta egzotyczne, owady), uświadomienie konieczności niesienia pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy, rola owoców i warzyw dla zdrowia, poznanie sposobów ich przechowywania w okresie zimowym, wykorzystanie materiału przyrodniczego do dekoracji,
– poznanie parku i lasu jako ekosystemów,
– dostrzeganie korzyści z zasobów leśnych ( bogactwo grzybów), rozumienie znaczenia lasu w życiu zwierząt; dostrzeganie piękna i uroku lasu( barwy, zapachy), czerpanie radości do obcowania z przyrodą ( spacery po lesie, zbieranie grzybów)
– kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnyvh- zwracanie uwagi na ubieranie się stosownie do pogody, wdrażanie do zdrowego odżywiania się, spożywania owoców i warzyw w postaci surowej i lekko przetworzonej ( surówki, sałatki, warzywa gotowane), zachęcanie do próbowania warzyw mniej znanych,
– rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej; nawlekanie ,nawijanie, cięcie nożyczkami po liniach, naklejanie, rysowanie po śladzie, w tunelu, w liniaturze, w kratce; komponowanie z materiału przyrodniczego;
– rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci-
poznanie piosenek ,,Jesienny kujawiaczek”,
,,Przepis na zdrowie”, określenie nastroju muzyki, akompaniowanie rówieśników do śpiewu, rytmiczne poruszanie się w przestrzeni w określonych układach ( koło, rząd, rozsypka), improwizowanie ruchem muzyki, melodyjne śpiewanie piosenek;
– rozwijanie myślenia logicznego w zabawach z kodowaniem;
– rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci podczas malowania, rysowania, komponowania z materiału przyrodniczego;
– rozwijanie kreatywności dzieci podczas zabaw konstrukcyjnych, muzycznych , plastycznych, słownych( tworzenie opowiadań, stawianie hipotez, snucie prxypuszczeń), umiejętności wyrażania emocji w formie muzycznej, plastycznej, ruchowej.
– wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka w sytuacji zabawy; rozwijanie samodzielności we wszystkich obszarach, czerpanie radości z wykonywanych prac i ich efektów;
– zwracanie uwagi na utrzymanie ładu i porządku wokół siebie- wygląd osoby i miejsca zabawy.