Drodzy Rodzice! Kochane Misiaczki!

Oto przedstawiam Wam propozycje aktywności na kolejny dzień pozostając w temacie kompleksowym “Wiosna w ogródku”.

“Narzędzia ogrodnicze” – rozwiązywanie zagadek dotyczących narzędzi ogrodniczych:

Przykładowe zagadki:

W domu czasem jest potrzebna –

Metalowa albo z drewna.

Po niej strażak też się wspina,

A odpowiedź to… (drabina)

W ogrodzie są używane –

Metalowe albo drewniane,

Szybko sprzątniesz nimi liście.

Pewnie wszyscy odgadliście. (grabie)

Ma ostrze i trzonek,

Skopiesz nim zagonek. (łopata/szpadel)

Co to za gad tak się wije?

A jak się wody napije

i stanie się pękaty

podlewa drzewa i kwiaty? (wąż ogrodowy)

Nie ma kół czterech ani nawet dwóch.

Ma tylko jedno na przedzie.

Lecz gdy za rączki mocno trzymasz,

nawet z ciężarem pojedzie. (taczka)

Na patyku zębów rządek,

znają je na pewno dzieci.

Służą do równania grządek

i do wysprzątania śmieci. (grabie)

Ma to narzędzie dość długi trzonek,

by móc wygodnie kopać zagonek,

blachę stalową płaską i gładką,

żeby je wbijać w piach było łatwo.

(łopata/szpadel)

Gdy żywopłot przystrzyc trzeba,

suchą gałąź wyciąć z drzewa,

wtedy nam potrzebne będzie

nożycowe to narzędzie. (sekator)

Leci z niej woda

przez sito blaszane.

Jaka to wygoda

już kwiatki podlane! (konewka)

“Prace w ogrodzie” – zabawa naśladowcza:

Dziecko naśladuje ruchy prac wykonywanych w ogrodzie wiosną:

– przekopywanie i grabienie – wykonują skłony i skręty ciała z energicznym ruchem rąk,

– sianie i sadzenie – w przysiadzie wykonują drobne ruchy rękami,

– podlewanie – wykonują obszerne ruchy rąk.

“Wiosna w ogrodzie” – zajęcia z profilaktyki logopedycznej:

W ogródku na grządkach

robimy porządki:

ziemię spulchnimy

(dzieci poruszają językiem jak łopatką w dolnej części jamy ustnej za dolnymi zębami)

Trawkę pograbimy.

(górnymi zębami niczym grabiami dzieci “przeczesują” delikatnie język – od czubka ku tyłowi).

Wytyczymy grządki

(czubkiem języka rysują grządki na podniebieniu).

A teraz na grządkach

Sypiemy nasionka:

Na pierwszej maciejka,

(przesuwają język wzdłuż dolnych zębów po wewnętrznej stronie)

A na drugiej groszek,

(przesuwają język wzdłuż górnych zębów po wewnętrznej stronie)

Na trzeciej fasolka

(dotykają czubkiem języka górnej wargi, przesuwając go od prawej do lewej strony).

Na czwartej nasturcje

(przesuwają czubkiem języka po dolnej wardze)

I gotowe – proszę!

Zabawa paluszkowa “Biedronka”:

,,Biedronka mała,

robaczki spotkała:”

(Teraz zaczynamy dotykać kolejnych palców naszej dłoni. Zaczynamy od najmniejszego)

,,z tym się przywitała,

tego pogłaskała,

temu pomachała,

tego zabrać chciała,

z tym się pożegnała,

… i do nieba poleciała.”

(Wyprostowaną prawą dłonią falującym ruchem odfruwamy w górę).

Ćwiczenie syntezy słuchowej “Co powiedziałam”?

Rodzic wymawia słowa związane z wiosną z podziałem na sylaby, natomiast dziecko podaje całe słowo. Zabawę można także odwrócić.

“Grabie” – aktywność plastyczna:

Formowanie wałeczków z plasteliny i wyklejanie nimi konturu grabi.

Z serdecznymi pozdrowieniami oraz życzeniami zdrowia,

Nina Badurska