Dzień dobry!

Dzisiaj zaczynamy projekt „Laboratorium naukowców (Magnesy)” z programu Tablit dla 4-latków. Projekt będzie trwać 3 tygodnie (15.11. – 3.12.2021).

Cele ogólne projektu:

• Budowanie wiedzy o magnesach i sile magnetycznej.

• Wzbogacanie dziecięcego słownika o pojęcia związane z magnesami i siłą magnetyczną.

• Rozbudzanie zainteresowania zjawiskami fizycznymi.

• Doskonalenie umiejętności rozróżniania i nazywania kolorów i kształtów.

• Rozwijanie umiejętności posługiwania się określeniami przeciwstawnymi.

• Doskonalenie orientacji przestrzennej.

• Tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie.

• Rozwijanie języka w aspekcie komunikacyjnym.

W związku z kwarantanną, jaką objęte są nasze dzieci z naszej grupy proponujemy Państwu kilka aktywności, jakie można zrobić w domu z dziećmi.

  1. Wiersz „Siła magnesu” Barbary Kosowskiej

Dzieci słuchają wiersza, po czym rozmawiamy z nimi na temat jego treści, np.: Jak sądzisz, o co chodzi w wierszu? Opisz, co się dzieje z tymi spinaczami. Następnie dziecko rysuje magnesy. Swoją prace prezentuje przed rodzicem, uzupełniając ją krótkim opisem/komentarzem (próbuje określić kolor, kształt, rozmiar magnesów). Można przeprowadzić rozmowę na temat magnesów, zadać pytania, np. Co możesz powiedzieć o magnesach? Spróbuj opisać magnes.

„Siła magnesu” (autor: Barbara Kosowska)

Ojejku, jejku szpilka się biedzi,

A wokół szpilki inni sąsiedzi:Igła do szycia oraz spinacze,

Każdy narzeka, a gwoździk płacze.

Nie mogą wykonać ruchu żadnego,

Bo magnes przyciągnął ich co do jednego!

Każdy z magnesów bieguny ma dwa,

A metal ich siłę dobrze zna.

2. Przyciąganie części ciała – zabawa ruchowa

Dziecko łączą się w parę z rodzeństwem lub rodzicem. Wyobraża sobie, że wskazane przez rodzica części ciała (dłonie, uszy, pośladki, plecy, nosy, czoła, łokcie, brzuchy itd.) są magnesami, które się przyciągają. Po „przyciągnięciu” para próbuje poruszać się po sali w rytm dowolnej muzyki, tak aby się nie rozłączyć. Kiedy muzyka ustaje, „magnesy” odklejają się od siebie i próbują złączyć w inny sposób. Mogą też zmieniać pary.

3. Można również razem z dzieckiem obejrzeć bajkę „Stacyjkowo. Hugo i magnes.”

https://www.youtube.com/watch?v=8G_SpzWW0as

Zachęcamy do odszukania w domu różnych magnesów i zabawę nimi.

Pozdrawiamy!