Witam Rodziców i Wszystkie Dzieci w tym tygodniu będziemy rozmawiać o sklepach, zakupach oraz poznawać zawód sprzedawcy. Na początek proponuje zagadkę: 1.Zagadka

Zwykle podaje zakupy.

Czasem poradzi co kupić:

chleb, spodnie, może latawca,

to jest na pewno pomocny … .(sprzedawca)

2. Posłuchajcie wierszyka :

Może do sklepu pójdziemy?

Po zabawkę chodźmy tam!

Gdy jakąś wybierzemy,

to ją kasjer sprzeda nam.

I damy mu pieniądze.

On do kasy schowa je

i powie nam: „do widzenia”,

i uśmiechnie do nas się.

Rodzic przeprowadza rozmowę na temat pracy w sklepie i zawodu sprzedawcy.

– Czym się dokładnie zajmuje się sprzedawca?

– Jakie są atrybuty sprzedawcy?

– Gdzie wykonuje swoją pracę?

– Jak może wyglądać sklep?

  • Jakie znasz sklepy? (rodzaje)
  • Następnie rodzic pisze na kartce słowa zakupy, sklep, kasa – czyta z dzieckiem globalnie te wyrazy , następnie dzieci głoskują i liczą ilość głosek- przykładowo sklep – s k l e p – 5 głosek

3. Praca plastyczna „Wózek z zakupami” : dziecko rysuje lub otrzymuje wydrukowany szkic wózka sklepowego. Z gazetek reklamowych wycina produkty spożywcze „wkłada je” (przykleja) do wózka.

4. Zakupy” – zabawa ruchowa na podstawie wiersza – dziecko porusza się po pokoju wypowiadając i wykonując ruchy zgodnie ze słowami wiersza.

Gdy idziesz do sklepu (maszeruje po pokoju)

mamy się trzymaj. (łapie się za ręce z najbliżej stojącą osobą)

Nie wołaj „Kup mi”, (przykłada palec na usta)

płakać nie zaczynaj. (wskazuje na oczy robiąc smutną minę i kręci głową)

Nie przeszkadzaj mamie, (maszeruje po pokoju)

jak robi sprawunki. (naśladuje wkładanie produktów do koszyka)

Spokojnie stój przy kasie, (zatrzymuje się w miejscu)

gdy płaci rachunki.

5. Proponuję zabawę tematyczną ” Sklep“.

Na początku rodzic wciela się w rolę sprzedawcy. Dziecko kupuje towary, obserwuje rodzica, a następnie dziecko zastępuje rodzica i zostaje sprzedawcą. Podczas kupowania i sprzedawania rodzic zwraca uwagę na używanie zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, dziękuję, proszę, do widzenia. Jako pieniądze można wykorzystać np. guziki lub duże ziarna fasoli lub przygotować pieniądze z papieru.

“Sklep”- zabawa tematyczna. Przykładowe materiały niezbędne do zabawy: (buty- obuwniczy, artykuły spożywcze lub opakowania po nich – spożywczy, ubrania- odzieżowy, kosmetyki – drogeria, itp).

6. Na koniec proponuję wysłuchanie opowiadania Zguba .

Zguba” – słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej .Poniżej link do opowiadania.

https://www.youtube.com/watch?v=o48m1xej6h0&ab_channel=Bazgro%C5%82kiTV

Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści opowiadania i doświadczeń własnych dziecka:

Jak miał na imię chłopiec z opowiadania?

W jakim sklepie był Tomek?

Co leżało na półkach w sklepie?

Co takiego wspaniałego zobaczył Tomek?

Co zrobił, gdy je zobaczył?

W co się bawił w namiotach?

Co się stało, gdy chłopiec chciał znaleźć się blisko mamy?

Czemu Tomek nie odpowiedział Panu, który zapytał go co się stało?

Komu chłopiec powiedział jaki ma kłopot?

Co zrobiła ta Pani?

Czyje ramiona otoczyły chłopca?

Co powiedziała mama, kiedy Tomek zapytał ją czy mogą kupić namiot?

Czemu zaczęła się śmiać, gdy Tomek odpowiedział, że namiot nie jest ze szkła, więc nie można go rozbić?

Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego dnia

Agnieszka Borowczyk