Kochani Witam Was serdecznie!

1. Na początek proponuję zaśpiewanie naszej piosenki “Mądre zakupy”.

2. Następnie proponuję wysłuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego ,,Gdzie się co kupuje?”

Mama poprosiła Anię, aby poszła do sklepu po chleb i syrop od kaszlu.

Uszatek przechylił głowę na bok i pomyślał: „Wyręczę Anię”.

Wziął pieniądze ze stołu, wziął siatkę na zakupy i pobiegł do sklepu spożywczego. Stanął przed ladą.

Poproszę o syrop od kaszlu – powiedział.

– Misiu – odpowiedziała pani zza lady – idź do apteki. Pobiegł Uszatek do apteki. Stanął przy ladzie.

Poproszę o chlebek – szepnął niepewnie.

– Chlebek? – zdziwiła się pani sprzedająca leki. – Tu jest apteka, Misiu. Idź do sklepu spożywczego.

Wyszedł Uszatek z apteki. Było mu bardzo przykro, że nie umiał wyręczyć Ani”.

Po przeczytaniu opowiadania rodzic zadaje dziecku pytania:

– O co mama prosiła Anię?

– Co zrobił Uszatek?

– O co miś prosił panią ekspedientkę w sklepie spożywczym?

– O co miś prosił panią w aptece?

– Dlaczego miś nie mógł kupić tych towarów?

3. Zabawa w kończenie zdań.

Rodzic z dzieckiem siadają po turecku twarzami do siebie. Rodzic rzuca lub toczy piłkę do dziecka jednocześnie wypowiada zdanie “W sklepie spożywczym można kupić…”. Zadaniem dziecka jest podanie nazwy przedmiotu, który można kupić w danym sklepie. Po pewnym czasie rodzic zmienia nazwę sklepu: sklep odzieżowy, papierniczy, pasmanteria.

4. Praca plastyczna „Warzywa i owoce ze sklepu” – lepienie z plasteliny.

Dziecko bawi się plasteliną, dowolnie ją ugniatając, następnie dziecko lepi z plasteliny kształt kuli (np. jabłko, pomidor, pomarańcza) i wałka (np. marchewka, por, pietruszka, banan), na koniec nadaje mu kształt wybranego owocu lub warzywa.

5. Ćwiczenia gimnastyczne “Wiata sklepowa” – krążenia ramion.

Dziecko i rodzic stoją i wykonują krążenia ramion w przód, licząc do dziesięciu (za drugim razem wykonują krążenia ramionami w tył). Następnie dobierają się w pary, stają naprzeciwko siebie, łączą swoje dłonie i wyciągają ramiona nad głową (jak najwyżej), tworząc „wiatę na wózki sklepowe”. Sekwencję krążeń i ćwiczeń w parze można powtórzyć.

6. Na koniec proponuję masażyk relaksacyjny według treści wierszyka M. Brody-Bajak „Na półkach”.

Dziecko siada po turecku, za dzieckiem siada rodzic i wykonuje delikatny masażyk, po kilku powtórzeniach możemy zamienić się rolami.

Na półkach stały w szeregu pomidory w puszkach – jedna blisko brzegu. (dotykamy pleców obiema dłońmi)

Nieostrożny klient ją potrącił (dotykamy pleców palcem wskazującym)

i na podłogę strącił. (wnętrzem dłoni masujemy od ramienia w dół pleców)

Puszka eksplodowała – (delikatnie klaszczemy za plecami partnera)

pomidorowa maź się rozlała. (masujemy całą powierzchnię pleców)

Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego weekendu

Agnieszka Borowczyk