Witam serdecznie! W tym tygodniu będziemy rozmawiać o ekologii, przyrodzie, ochronie środowiska i segregacji śmieci.

1. Na początek proponuję trochę ruchu, czyli poranną gimnastykę:

Witamy się” – powitanie w parach , dziecko z rodzicem: witają się dłońmi, łokciami, kolanami, pośladkami.

Koty się budzą” – klęk podparty, głowę podnosimy. Na hasło „ koci grzbiet” górny odcinek kręgosłupa wypychamy w górę, głowę chowamy między ramionami.

„Zwierzęta do stodoły”– dziecko naśladuje chód wybranego przez siebie zwierzątka z wiejskiego podwórka, na sygnał zatrzymuje się i odpoczywa.

2. Następnie posłuchajcie wierszyka “Tak wiele nie trzeba” – autor: Dorota Rozwens

Pojemniki kolorowe od dziś piękne mam.
Więc na Ziemi wszystkim ludziom dobrą radę dam.
Segregujcie razem ze mną, co dzień wszystkie śmieci
– mogą robić to bez trudu dorośli i dzieci.

Tu jest metal, tam jest plastik, a tu wrzucę szkło.
Ja już z mamą tak robiłem i świetnie nam szło.
Więc, kto ceni sobie zdrowie, niech dłużej nie czeka.
To ratunek jest dla roślin, zwierząt i człowieka!

Śmieci wnet się pozbędziemy wspólnymi siłami.
Wszystko mądrze przetworzymy – zobaczycie sami.
Wszędzie będzie czysto, świeżo, pachnąco i miło.
Marzy mi się, by dokoła śmieci już nie było.

Łąki pięknie znów zakwitną, las się zazieleni.
To, co człowiek złego zrobił, da się jeszcze zmienić.
A więc wszyscy do roboty, tak wiele nie trzeba,
by się cieszyć pięknem Ziemi, przejrzystością nieba.

3. Pytania i zadania do wiersza:

  • Dlaczego pojemniki na śmieci mają różne kolory?
  • Dlaczego powinniśmy segregować śmieci?
  • Zaplanuj, w jaki sposób możesz dokonywać segregacji odpadów we własnym domu.
  • Namaluj plakat/ rysunek zachęcający do segregowania śmieci. Możesz pokazać, który pojemnik do czego służy: niebieski – papier, żółty – metal i plastik, biały – szkło bezbarwne, zielony – szkło kolorowe. Możesz też pokazać, jak będzie wyglądać Ziemia, gdy będziemy odpowiednio segregować nasze śmieci. Chcielibyśmy, by nasza planeta była miejscem zdrowym, czystym i zadbanym, prawda? 🙂

4. Zabawa ruchowa : „Papierki i ja”- dziecko tańczy przy muzyce, na przerwę zatrzymuje się i podnosi z podłogi chusteczkę higieniczną. Następnie rysuje w powietrzu wg polecenia rodzica np. dom, kwiatek, rybkę itp. Zabawę powtarzamy dowolną ilość razy.

5. Na koniec “Ekologiczna rymowanka” – proponuję, aby dzieci nauczyły się jej na pamięć.

Ekologiczna rymowanka

Kto segreguje,

ten świat ratuje.

Oszczędzaj wodę,

dumnie noś brodę.

Zapamiętasz łatwo:

gaś też światło.

Dbaj o środowisko,

jak o domowe ognisko.

Odpłaci ci przyroda:

czeka cię nagroda:)

Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego dnia

Agnieszka Borowczyk