Witam serdecznie i zapraszam do wspólnej zabawy!

1. Dziś witam Was krótkim wierszykiem:

Dwie małe rączki klaszczą.

Czasem się pogłaszczą.

W kolanka zastukają

i dzieciom pomachają.

Ja też do Was macham:)

2. Wprowadzenie do tematu– rodzic rozmawia z dzieckiem na temat powietrza: Co nas otacza? Co jest wszędzie, czego nie widać? Czy powietrze jest potrzebne? Komu jest potrzebne? Dziecko formułuje swobodne wypowiedzi.
Rodzic wyjaśnia dziecku, co to jest powietrze i jakie są jego właściwości.

 W jaki sposób można poznać, że powietrze znajduje się wokół nas, kilka sposobów:

·nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnych twarzy

·wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę do napojów do kubeczka z wodą – obserwowanie powstających bąbelków

·dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce

·obserwowanie drzew poruszanych wiatrem.

3. Następnie rodzic opowiada bajkę „Zielony domek” i rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego tekstu.

Bajka „Zielony domek”
W pewnym mieście stał sobie mały, zielony domek z czerwonym kominem. Pewnego dnia mieszkańcy domku chcieli się ogrzać i rozpalili w piecu ogień, używając rzeczy, które wpadły im w ręce, a były to śmieci, gumowe opony, stare zabawki… Z komina zaczął unosić się czarny, duszący dym, który natychmiast było czuć w całym mieście. Wszyscy mieszkańcy kaszleli i szczypały ich oczy. I tak było codziennie, aż do momentu, kiedy piec przestał działać. Wezwano kominiarza, który sprawdził i bardzo dokładnie obejrzał piec i komin. Ogromnie się zmartwił, gdy zobaczył, czym mieszkańcy zielonego domku w nim palili. Wystawił nakaz natychmiastowego wyczyszczenia pieca i zakaz spalania śmieci, a w kominie założenia filtra. Piec udało się naprawić, a w okolicy znów z daleka było widać piękny, zielony domek z czerwonym kominem oraz uśmiechniętych ludzi nad którymi świeciło słońce i unosił się biały dym.

Pytania do tekstu:

Dlaczego dym był czarny, jakim powietrzem lepiej się oddycha, czystym czy zanieczyszczonym? Co jeszcze zanieczyszcza powietrze? Swobodne wypowiedzi dzieci.
Podsumowanie: Zanieczyszczenia tworzą smog.

4. Zabawa TAK czy NIE pt. “Co jest dobre dla środowiska”?
Rodzic pyta, dziecko odpowiada TAK lub NIE
– spaliny z samochodów
– filtry na kominach
– spalanie śmieci
– jazda na rowerze zamiast samochodu
– sadzenie drzew

5. Rodzic czyta wiersz pt. „Apel do smogowiczów”

To jest wierszyk o zjawisku,
co trującym zwie się smogiem.
Możesz spotkać go w swym mieście,
koło domu, tuż za rogiem.
SMOG pojawia się, gdy palisz
w piecu każdy rodzaj śmieci.
Spalinami od pojazdów
trujesz swoje, małe dzieci!
HEJ, CZŁOWIEKU!
BĄDŹ ROZSĄDNY!
Więcej chadzaj na spacery,
nie pal w piecu byle czego,
wsiadaj częściej na rowery.
Gdy wysłuchasz mnie, małego,
to zrozumiesz to i owo.
Matkę Ziemię i jej dzieci,
która woła, żyjcie zdrowo!

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza i wyjaśnia dziecku znaczenie słowa smog. Czyta globalne wyraz smog, następnie dziecko głoskuje i liczy głoski w wyrazie.

6. Na koniec proponuję zaśpiewanie naszej piosenki “Ekologa znak”.

Pozdrawiam serdecznie

Agnieszka Borowczyk