Witam serdecznie! Jak wynika z dzisiejszego tematu będziemy rozmawiać o wodzie.

  1. Kochane Dzieci! Dzisiaj przywitam się z Wami zagadką:

Służy do picia, służy do mycia,
Bez niej na ziemi nie byłoby życia. ( woda)

2. Jaka jest woda? – degustacja wody
Dziecko pije wodę z kubka, określa jaka ona jest (przezroczysta, zimna, mokra, czysta, bezwonna).

3. Czy wiecie, jakie znaczenie ma woda w przyrodzie?  Komu jest potrzebna woda ?

Woda jest niezbędnym składnikiem pokarmowym dla wszystkich organizmów na Ziemi. Bez wody człowiek przeżyje znacznie krócej niż bez jedzenia. Dla roślin i zwierząt niebezpieczne są okresy długotrwałych opadów i powodzi, a także suszy. Woda może być słona lub słodka. Słoną wodę zawierają oceany w których jest zgromadzona większa część wody występującej na Ziemi. Słodkiej wody dostarczają nam głównie rzeki i jeziora. W wielu przypadkach słodka woda musi być najpierw uzdatniana, aby mogła być wykorzystana do bezpośredniego użytku przez człowieka.

Rodzic pyta dziecko:

  • Czy każdą wodę można pić?
  • Co może świadczyć o tym , czy woda jest czysta, czy brudna?
  • Czy woda jest niezbędna do życia?

4. Rozmowa z dzieckiem na temat „Jak można oszczędzać wodę w domu i w przedszkolu”?
– regulowanie strumienia wody do mycia
– branie prysznica zamiast nalewania pełnej wanny wody
– wlewanie wody do kubka podczas mycia zębów
– dokładne zakręcanie kranu

5.Pokaz sposobu oczyszczania wody – doświadczenie
Dziecko z rodzicem przygotowują „filtr” do oczyszczania wody (do lejka wkładają: gazik, potem watę, następnie lnianą szmatkę i znowu gazę). Tak przygotowany filtr wkładamy do czystego i pustego słoika, następnie dziecko bardzo wolniutko wlewa brudną wodę przez filtr. Obserwujemy co stało się z brudną wodą. Wyciąganie wniosków z obserwacji: Wodę można oczyścić przez filtrowanie.

6. Na koniec proponuję zabawę twórczą “Co by było gdyby.. – na świecie zabrakło wody?”

Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego weekendu

Agnieszka Borowczyk