Witam serdecznie! Przedstawiam kilka propozycji na dziś.

  1. Na początek proponuję zaśpiewanie naszej piosenki “Ekologa znak”
  2. Zabawa dydaktyczno – matematyczna Segregujemy odpady” – doskonalenie umiejętności klasyfikowania odpadów ze względu na materiał, z jakiego są wykonane, rozumienie celu przeprowadzania segregacji. Rodzic przygotowuje czyste opakowania po różnych produktach. Dziecko stara się rozdzielić zgromadzone odpady do oznaczonych worków, w zależności od materiału, z jakiego są wykonane: papierowe, metalowe, plastikowe i szklane. Rodzic wskazuje zalety segregacji śmieci i zachęca do sortowania odpadów w przedszkolu i domach. Dziecko utrwala zasady segregowania śmieci.

3. Zapoznanie dziecka z pojęciem – RECYKLING czyli „Ze starego coś nowego”, podanie przykładów ponownego wykorzystania: opakowań szklanych, papieru, plastiku oraz opakowań metalowych.
• Z MAKULATURY PRODUKUJE SIĘ PAPIER
• Złom jest przetapiany w hutach na metale
• Z plastikowych odpadów po ich zmieleniu i przetworzeniu powstają sztuczne tworzywa oraz nowe opakowania plastikowe
• Szkło przetapiają huty szkła, dzięki czemu wyrabiają nowe opakowania szklane

4.Zabawa ruchowa –  „Puste kosze, pełne kosze”

Dziecko wykonuje przysiad podparty, na zapowiedź rodzica „puste kosze” prostuje się , rozkładaj ręce w bok, na zapowiedź „pełne kosze” wykonuje powtórnie przysiad podparty. Powtórka 3x

5.Praca plastyczno-techniczna „Śmieciorek”. Wykonanie przez dziecko zabawnego stworka z odpadów.

6. Na koniec proponuję opowiadanie “Tomek na zakupach” – posłuchajcie opowiadania, zwróćcie uwagę na zachowanie chłopca.

 Opowiadanie:

 Wczoraj byłam w sklepie i obserwowałam zachowanie pewnego chłopca. Jego mama była bardzo zdenerwowana i ciągle powtarzała słowa: Tomek, tak nie wolno! Nie rób tak! Chłopiec bawił się reklamówkami, które były w dziale z owocami, rozrzucał je na wszystkie strony, pakował w kilka torebek lekkie zakupy, chciał włożyć trzy jabłka w trzy oddzielne siatki. Mama była coraz bardziej niezadowolona z jego zachowania. W końcu wzięła go za rękę i wyprowadziła ze sklepu, nie kończąc zakupów.

 Powiedzcie, czy Tomek dobrze się zachował?

Dziecko dokonuje oceny zachowania chłopca, wskazuje, co zrobił źle, opisuje prawidłowe zachowanie w tej sytuacji. Dziecko może opowiedzieć o swoich doświadczeniach. Rodzic podkreśla negatywne skutki korzystania z plastikowych toreb (bardzo długo zalegają  na wysypiskach, rozwiewane przez wiatr wpadają do rzek i mórz.)

Rodzic prezentuje torby wielokrotnego zastosowania tzw. eko torby – (bawełniane, płócienne, sznurkowe) i zachęca do ich stosowania. Podkreśla, że takie torby można prać i używać ich nawet przez kilka lat.

Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego dnia

Agnieszka Borowczyk