Szanowni Państwo,

Na pewno zauważyliście, że do zabaw językowych (głównie z małymi dziećmi), często przydają się obrazki; obrazki można wykonywać samodzielnie – jako dodatkowe zadanie dla dziecka. Jeśli jednak Wasze dziecko szybko nudzi się rysowaniem i kolorowaniem, a Wam nie zawsze starcza czasu i determinacji, to najprostszym sposobem jest kupić taki zestaw obrazków. Jeśli zdecydujecie się na to rozwiązanie, to pozwolę sobie zaproponować grę, z której  sama często korzystałam podczas pracy logopedycznej                z dziećmi.

Bystre Oczko” – to zestaw edukacyjny, który można wykorzystywać na przeróżne sposoby; można się przy nim doskonale bawić i uczyć jednocześnie.

Gra zawiera bardzo bogaty zestaw obrazków, plansz, oraz opis ośmiu gier edukacyjnych. Wykonana jest bardzo estetycznie, z trwałego materiału, gwarantując długie godziny zabawy. Chociaż producent proponuje ją dla dzieci powyżej 3- roku życia, ja uważam, że nic nie stoi na przeszkodzie aby korzystały z niej dzieci znacznie młodsze  (chociażby do nazywania co przedstawia obrazek). Może się nią doskonale bawić cała rodzina! A sposób wykorzystania gry jest  nieograniczony; poza wzbogacaniem słownika dzieci                     i kształtowania poprawności artykulacyjnej, rozwijać  można koncentrację, pamięć, intelekt, uczyć strategicznego myślenia i kojarzenia, wyzwalać pozytywne emocje, radość i motywację. A wszystko to podczas doskonałej zabawy.

Poniżej przedstawiam propozycje zabaw logopedycznych i językowych:

1. Wybierz 5 obrazków, które:

    – zaczynają się na (określoną) głoskę np. sz,

    – kończą się na (określną) głoskę np. s,

    – mają w środku (określoną) głoskę np. r,

2. Wybierz 5 obrazków, które przedstawiają:

    –  istoty żywe,

    – produkty do jedzenia,

    – przedmioty, które wydają głosy,….

3. Ułóż kolejno 5 obrazków tak, aby każdy kolejny obrazek zaczynał się głoską, którą kończy    się poprzedni obrazek;

4. Ułóż 5 par obrazków, których nazwy się rymują;

5. Ułóż 5 par obrazków, które w jakiś sposób do siebie pasują (uzasadnij, dlaczego pasują);

6. Wybierz 3 obrazki, na których jest np. coś ciepłego, lub coś ostrego, lub coś miękkiego…

Pamiętajmy, że prowokujemy sytuacje, które wymagają od dziecka aktywności werbalnej – poprawnego nazywania, uzasadniania, opisywania…

Nie wolno też zapominać o poprawności artykulacyjnej – tzn. – w sytuacji kiedy dziecko potrafi poprawnie wymawiać głoski np. szumiące (sz, ż, cz, dż), ale nie stosuje ich w  mowie spontanicznej.

Załączniki zdj nr 1 i zdj nr 2