Szanowni Państwo,
Na pewno zauważyliście, że do zabaw językowych (głównie z małymi dziećmi), często przydają się obrazki; obrazki można wykonywać samodzielnie – jako dodatkowe zadanie dla dziecka. Jeśli jednak Wasze dziecko szybko nudzi się rysowaniem i kolorowaniem, a Wam nie zawsze starcza czasu i determinacji, to najprostszym sposobem jest kupić taki zestaw obrazków. Jeśli zdecydujecie się na to rozwiązanie, to pozwolę sobie zaproponować grę, z której sama często korzystałam podczas pracy logopedycznej z dziećmi.
„Bystre Oczko” – to zestaw edukacyjny, który można wykorzystywać na przeróżne sposoby; można się przy nim doskonale bawić i uczyć jednocześnie.
Gra zawiera bardzo bogaty zestaw obrazków, plansz, oraz opis ośmiu gier edukacyjnych. Wykonana jest bardzo estetycznie, z trwałego materiału, gwarantując długie godziny zabawy. Chociaż producent proponuje ją dla dzieci powyżej 3- roku życia, ja uważam, że nic nie stoi na przeszkodzie aby korzystały z niej dzieci znacznie młodsze (chociażby do nazywania co przedstawia obrazek). Może się nią doskonale bawić cała rodzina! A sposób wykorzystania gry jest nieograniczony; poza wzbogacaniem słownika dzieci i kształtowania poprawności artykulacyjnej, rozwijać można koncentrację, pamięć, intelekt, uczyć strategicznego myślenia i kojarzenia, wyzwalać pozytywne emocje, radość i motywację. A wszystko to podczas doskonałej zabawy.
Poniżej przedstawiam propozycje zabaw logopedycznych i językowych:
1. Wybierz 5 obrazków, które:
– zaczynają się na (określoną) głoskę np. sz,
– kończą się na (określną) głoskę np. s,
– mają w środku (określoną) głoskę np. r,
2. Wybierz 5 obrazków, które przedstawiają:
– istoty żywe,
– produkty do jedzenia,
– przedmioty, które wydają głosy,….
3. Ułóż kolejno 5 obrazków tak, aby każdy kolejny obrazek zaczynał się głoską, którą kończy się poprzedni obrazek;
4. Ułóż 5 par obrazków, których nazwy się rymują;
5. Ułóż 5 par obrazków, które w jakiś sposób do siebie pasują (uzasadnij, dlaczego pasują);
6. Wybierz 3 obrazki, na których jest np. coś ciepłego, lub coś ostrego, lub coś miękkiego…
Pamiętajmy, że prowokujemy sytuacje, które wymagają od dziecka aktywności werbalnej – poprawnego nazywania, uzasadniania, opisywania…
Nie wolno też zapominać o poprawności artykulacyjnej – tzn. – w sytuacji kiedy dziecko potrafi poprawnie wymawiać głoski np. szumiące (sz, ż, cz, dż), ale nie stosuje ich w mowie spontanicznej.
Załączniki zdj nr 1 i zdj nr 2